Günümüz imaj ve 'beğenilme' çağı!..
Günümüz imaj ve 'beğenilme' çağı!..
Malum; günümüz imaj ve görsellik çağı. Fakat aynı zamanda,
görüşünü aldığımız fotoğrafçı Ercan Arslan'ın deyimiyle 'kendini
beğenmişlik' çağı. Yeni teknoloji ürünü fotoğraf makineleri ve
fotoğraf çekebilen telefonlar bu iki özelliği, belki de başka bir
aracın beceremeyeceği bir biçimde birleştiriyor, büyütüyor ve
insanlar arasında bir salgına dönüştürüyor. Bir zamanlar fotoğraf
çektirme merakları nedeniyle Japonları mimlediğimizi hatırlıyorum.
Fakat dünya döndü, devir değişti. Artık herkes her yerde fotoğraf
çektiriyor, herkes modellere taş çıkarmaya çalışıyor; herkes
beğenilmek, sosyal medyada daha fazla 'like' almak istiyor...
İşin fazla abartılıp büyütülmesini hastalık olarak tanımlayanlar az
değil. Fakat iyi poz verme, fotoğrafta güzel çıkma, şişman
görünmeme isteği tek başına bir 'hastalık' belirtisi sayılmaz.
Hatta bu imaj çağında herkesin hakkı olduğunu söyleyebiliriz.
Elbette her işte olduğu gibi burada da püf noktalar, dikkat
edilmesi gereken durumlar var.
İşin bilenlerine sorduk: Nasıl poz verilir? Hangi açıdan fotoğraf
çektirilir? Hangi pozlar moda? Sorularımızı yanıtlayanlardan aynı
zamanda fotoğraf kültürüyle, mesleki deneyimleriyle, fotoğrafa
bakışlarıyla ilgili bilgiler, anekdotlar aldık...
Ercan Arslan Milliyet Gazetesi fotoğrafçısı, öğretim
görevlisi
Herkes olduğu gibi değil, hayal ettiği gibi görünmek
istiyor
- İçinde yaşadığımız imaj ve 'kendini beğenmişlik' çağında
fotoğraf çektirenlerin çoğu olduğu gibi değil, hayal ettiği gibi
çıkmak istiyor. İyi çıkarsa kendisini güzel buluyor, kötü çıkarsa
fotoğrafçıyı beğenmiyor.
HANGİ YÜZE, HANGİ AÇI?
- Herkes fotojenik değildir. En ideal yüz oval biçimli yüzlerdir.
Her açıdan güzel sonuç verebilirler. Üçgen, dörtgen ya da yuvarlak
biçimli yüzleri çekmek daha zordur. Dörtgen yüzü tek kulağın
görüneceği açıdan çekmek iyi sonuç verebilir. Üçgen yüzü aşağıdan;
yuvarlak yüzü tek kulağın görüneceği açıdan ya da cepheden
çekebilirsiniz.
FACEBOOK'TA YARATICI OLUN
- İyi poz veremediğinizi düşünüyorsanız fotoğraf çektirirken ilgiyi
dağıtacak unsurlar kullanın. Örneğin elinize bir şey alabilir,
ilginç bir yere oturabilirsiniz. Burada yaratıcılık önem kazanıyor.
Facebook'ta insanların profil fotoğraflarını sürekli
değiştirmelerini kendini beğenme hastalığının bir işareti olarak
görüyorum. Ama örneğin gülerek ya da bir hayvanla birlikte çekilmiş
bir fotoğrafın paylaşılması insanların iletişime açık olduğunu
gösterir. Bu tür fotoğraflar daha çok beğenilir.
'PHOTOSHOP DERECESİ' GELİYOR
- Fotoğrafını çektiğim çoğu kişiden photoshop kullanmam yönünde
talep alıyorum ama kullanmıyorum. Örneğin, 60 yaşındaki kişiler 45
yaşında görünmek istiyorlar. Ünlü isimlerin sıklıkla başvurduğu bir
yöntem... Ünlülerin bu 'gençlik' durumunu görüp sıkıntıya, bunalıma
giren pek çok 'sıradan' insan var. Bu nedenle ABD ve İngiltere'de
bir süredir, bir fotoğrafta ne kadar photosop kullanıldığını
gösteren, 1 -5 arasında derecelendiren bir çizelge koyulması
tartışılıyor.
EN GÜZEL YERDE MASA DURMASIN
- Fotoğraf çekerken en fazla sıkıntı duyduğum konu
fotoğrafçının işini kolaylaştıracak bir şeyin yapılmaması, bunun
için vakit ayrılmaması. İstanbul Belediye Başkanı'nın röportajını
çekiyorsun mesela, seni ofisine çağırıyor. Masanın bir ucunda
kendisi, diğerinde röportaj yapan kişi duruyor; böyle olunca
fotoğrafın en güzel yeri de masaya kalıyor... Orhan Pamuk'un
fotoğrafını çekeceksin, seni evine çağırıyor. Hiçbir özelliği
olmayan kareler... Ben de alıp İstanbul turu yaptırıyorum. Biraz
zor oluyor ama daha güzel kareler çıkıyor. Fon önemli, hatta çeken
kişi profesyonel değilse daha önemli...
OSCAR'IN, CANNES'IN FARKI
- Oscar'a ya da Cannes'a katılan sanatçıları
görüyorsunuzdur. Fotoğrafçıların önünden geçerken 360 derece
dönüyorlar. Bizdeyse başını önüne eğip, sırtını dönüp geçiyor.
Anlayış ve kültür meselesi... Herkesin o anı görmeye hakkı var, bu
bir haber, bunu anlamak lazım.
MODA; DUYGULU FOTOĞRAF
- 'Poz verme modası', üzerinde düşünülebilecek bir
konu. Spor gazeteciliğinde bu açıkça vardır mesela. Futbol
maçlarında eskiden kaleye girip gol olan top fotoğrafı çekmek
önemliydi. Sonra bu durum değişti; ikili mücadeleyi gösteren
fotoğraflar daha çok kullanılmaya başlandı. Şimdiyse gol sevinci
yaşayan, üzülen, bağıran, duygu yansıtan futbolcu fotoğraflarını
sıklıkla görüyoruz. Bu 'duygu yansıtma' durumunun fotoğrafın diğer
alanlarında da moda olduğunu söyleyebiliriz.
Bennu Gerede fotoğrafçı
Gülen pozları pek sevmem
- Ben sürekli gülerek poz verilen fotoğrafları genellikle
sevmem. Daha derin bakışlı olmalı. Durgun, yoğun... Gözler çok
önemli; konuşmaları gerekiyor, bir şey ifade etmesi gerekiyor.
DRAMATİK VE AĞZI AÇIK...
- Belli zamanlarda belli pozlar daha fazla popüler oluyor ama
o popüler pozları çekici bulmuyorum. Daha dramatik ve ağzı açık
pozlar yaygın mesela şu sıralarda; bu tarzı da pek
sevmiyorum...
FOTOJENİKLİK ÖĞRENİLEBİLİR
- Hem poz verme yeteneği hem de fotojenik olmak tecrübeyle ilgili
bir şey. Kamera karşısında rahat olmak önemli. Bu, çalışılarak
zamanla öğrenilebilir.
Özge Ulusoy model
Aynada kendinize bakın
- Yıllardır poz veren biri olarak tavsiyem aynada
doğru vücut açısını bulmaya çalışmak ve kendimizi iyi hissettiğimiz
pozun çeşitlerini üretebilmek. Kendinizi ne kadar tanırsanız o
kadar iyi poz verirsiniz.
- Benim poz verirken en fazla dikkat ettiğim şey çenemi çok aşağıda
tutmamak ve dik durmaya çalışmak.
- Tanıdığım fotoğrafçıları tercih ediyorum. İş alırken onlarla
çalışma şartı koyuyorum çoğu zaman. Çünkü tanımadığım fotoğrafçıyla
aynı fikirde ve enerjide buluşmak zor olabiliyor.
Serkan Mumcuoğlu Fotoğraf sanatçısı, öğretim
görevlisi
Rol yapmayı bilmek gerek
- Poz vermek aslında kare kare bir oyuncu gibi
oynayabilmeyi gerektirir. Senaryosuna çalışmış, rolünü hissedip,
adapte olmuş bir oyuncu gibi model de kare kare rol yapar.
Modellikten oyunculuğa geçen çok başarılı birçok isim var; bu
durumun bir kanıtı olarak görebiliriz.
ÇEKİMİN TEPE NOKTASI
- Doğru poz, ancak doğru ışık, doğru makyaj, doğru
mekan ile oluşan doğru bir kompozisyon bütünlüğünde elde
edilebilir. Fotoğraf çalışmalarında fotoğrafçının ve modelin
yükseldiği bir tepe noktası vardır. En iyi kareler ifadenin ve
çalışmanın ruhunun yakalandığı kareler bu yükselme evresinde
çekilir.
ROMANTİK KADIN MODA
- Yakın geçmişte, soğuk ve donmuş bir kadın figürü çizilirken,
bugün sıcak ve romantik kadın ya da yalnız başına hayallere dalmış
bir kadın figürü popüler.
DAHA AZ PHOTOSHOP
- Büyük ve başarılı fotoğraf çalışmalarında, doğallık
ve gerçekçilik ön planda; yoğun photoshop ve abartılı etkiler
tercih edilmiyor. Klasik tarzlara geri dönüş var. Siyah beyaz
çalışmalar tercih ediliyor ve beğeni kazanıyor. Sadelik, çarpıcılık
ve doğallık aranan özellikler. Sözün kısası aşırı photoshop
çalışmaları artık kaliteli ve başarılı fotoğrafın vazgeçilmezi
değil.
Mehmet Turgut Fotoğrafçı
Önceki gece fazla içmemeli, regl döneminde
çektirmemeli
- Poz veren kişinin öncelikle ışığı iyi takip etmesi gerekir.
Fotoğrafı çekilen kişi, mekanı ve fotoğrafçıyı okuyabilmelidir. Bir
gece öncesinde fazla içmemelidir. Özellikle kadınlar regli
dönemlerinde çekim yapmamaya dikkat etmeliler çünkü makyaj ile
ilgili sorunlar yaşanabilir. Beden ölçülerini tam olarak vermeliler
ki elbisenin içine sığabilsinler; bu zorluk çok uğraştırıcı...
FOTOJENİKLİK YOKTUR
- Ara Güler'in bir sözü vardır; 'Fotojeniklik diye bir şey yoktur,
iyi fotoğrafçı kötü fotoğrafçı vardır.' Babamın bana portre çekmeyi
öğrettiği yıllarda ilk olarak insan yüzünü tanımamı ve her insanın
doğru bir ışıkta doğru bir açısı olduğunu göstermesi,
fotoğrafçılığımın temel noktasıydı.
SİNEMACILAR ZORLANABİLİYOR
- İnsan fotoğrafı çekiyorsanız aynı zamanda insan psikolojisinden
de anlamanız gerekir. Birçok insan, özellikle de oyuncular sinema
kamerası karşısında dertlerini anlatmaya alışkın oldukları için
bunu bir kareye sığdırmaya çalıştıklarında sıkıntı
yaşayabiliyorlar. Bu noktada görev fotoğrafçıya düşüyor. Yerinde
bir iki müdahale ile sonuca ulaşılabiliyor.
Emel Bayram Moda fotoğrafçısı
Dış mekanda çekim daha iyidir
- Stüdyoda yapılan çekimler ve modellerin verdikleri pozlar, dış
mekanlarda yapılanlara göre daha zordur. Çünkü dış mekanda daha
doğal pozlar kazanabilirsiniz ama stüdyoda doğal olmak pek mümkün
değildir.
- Kadın fotoğrafçı olmanın bir avantajı vardır. Modeller beni
gördüklerinde özellikle rahatlarlar. Set hazırlıkları sırasında
çekim yapacağım modellerle kurduğum diyaloglar önemlidir.
- Poz vermenin çeşitli modalarına zaman zaman şahit oluyoruz. Bir
dönem ellerini beline koyup kafasını geriye atanlar varken bir
dönemde zıplayarak çekilen fotoğraflar gördük. Doğal poz her zaman
en iyisidir.
Semih Kanmaz Moda fotoğrafçısı
Amatör çekimde fotoğrafçı poza karışmamalı
- Poz vermek kısmen de olsa yetenek işidir; rol yapabilmeyi,
kendini bambaşka karakterlerle özdeşleştirebilmeyi gerektirir.
Objektif karşısında rahat olabilmek de bir tür yetenektir. Kimileri
donup kalır, kimileri olduğu gibidir.
- Profesyonel bir çekim söz konusu olduğunda pozu fotoğrafı çeken
belirler. Profesyonel çekimlerde kaliteyi etkileyen olmazsa
olmazlar vardır; kusursuz saç ve makyaj, doğru styling, doğru ışık,
doğru mekan ve doğru ekipman...
- Amatör bir çekimdeyse pozu modelin belirlemesi daha iyi sonuç
verir. Çünkü kendisini defalarca görmüştür ve o sırada kendisine en
çok neyin yakıştığını iyi bilir.
Ozan Kıymaç Moda fotoğrafçısı
Yukarıdan çekim ince gösteriyor
- Fotoğraf çeken telefonlar sayesinde insanların kendini çekmesi
veya çekmeye çalışması oldukça yaygın bir durum. Buna bağlı olarak
insanların, yukardan çekilmiş fotoğrafların kendilerini daha ince
gösterdiğini öğrenmelerini yeni klişe olarak görüyorum.
KLİŞE POZLAR NEDEN VAR?
- Doğal duruşlar, diğer pozlardan daha zor çoğunlukla. Tabii
çekimin konseptine, mekanına göre değişkenlik gösterebilir.
Klişeleşmiş pozlar vardır. İnsanlar kamera karşısına geçtiklerinde
elini kolunu koyacakları yeri bilemeyince hafızalarındaki ezbere
pozu uygularlar.
İSTEKSİZ MODEL İŞİ ZORLAŞTIRIYOR
- Çekimlerin rahat geçmesi için elimden geleni yapıyorum ama
zorlayıcı durumlar da oluyor. Mesela modelin isteksizce
davranması... Bazen modeli değiştirmek zorunda kalıyoruz,
settekilerin canı sıkılıyor.
Uygar Taylan Akşam Hafta Sonu Ekleri fotoğrafçısı
Güzel poz için en iyisi poz vermemek
- Güzel poz verebilmek için yapılması gereken poz vermemektir
aslında. İnsanlar genellikle objektif karşısına geçince sanki dişci
koltuğuna oturmuş gibi gerilip, kendilerini rahatsız hissederler.
Bu nedenle en güzel pozlar, modelin fotoğrafçıdan haberdar
olmadığı, doğal çekilmiş fotoğraflar olur.
- Fotoğrafçı her zaman bir gözü ile ışığı takip edendir. Dış mekan
çekimlerde özellikle güneşin tepeden sert geldiği öğlen saatleri
tercih edilmemelidir.
- Genellikle en samimi olduğunuz insanları en güzel çekersiniz.
Sıcakkanlı ve samimi bir tavır sonrasında insanlar rahatlarlar. Ama
fotoğraf çekilirken mutlaka bir motivasyona ihtiyaç duyuluyorsa
kesinlikle müziğe başvurulmalıdır.
- Son zamanların en moda pozu çocukluk yıllarına ait, ailenizle ya
da arkadaşlarınızla birlikte çekilmiş eski bir fotoğrafınızın
yıllar sonra aynısını çektirmek.
Eyüp TATLIPINAR