Yatsı namazını yanlış saatte mi kılıyoruz?..
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Bayındır, Türkiye’de ve diğer İslâm ülkelerinde yatsı ezanının okunduğu vakitte namaz vaktinin bittiğini ifade etti.
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi ve Süleymaniye Vakfı Din ve Fıtrat Araştırmaları Merkezi Başkanı Prof. Dr. Abdulaziz Bayındır, “Havadaki bütün ufuklar karanlığa dönüştüğünde yatsı namazı vakti biter” dedi. Bayındır, “Türkiye’de ve diğer İslâm ülkelerinde yatsı ezanının okunduğu vakitte namaz vakti doluyor. Yani o ezan, yatsı namazının bittiğini ifade ediyor. İnsanlar başladığını zannediyor.
Mezhepler üzerine yaptığım çalışmada Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli mezheplerini kuran alimlerin tamamı hava karardığı zaman yatsı vaktinin bittiğine tamamen ittifak ediyor. Çünkü ilgili hadis ve ayetler kesindir. Sonra ne olduysa Maliki mezhebi hariç, diğer mezhepler yatsı namazını sabah vaktine kadar uzatmış. Bu konuda da herkes, Kur’ân-ı Kerim’in İsra Suresi’nin 78. ayetine bakarsa namazın vaktinin bittiğini görür” dedi. Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz ilahiyatçıların görüşleri ise şöyle:
Prof. Dr. Süleyman Ateş: Yatsı namazı, güneş doğumundan yani sabah namazından 2 saat öncesine kadar kılınabilir. Yatsı namazının vakti alacakaranlıktan itibaren başlar, şafak atıncaya kadar sürer.
Prof. Dr. Beyza Bilgin: Ben ehl-i sünnetin dediği gibi yatsı namazımı kılıyorum. Öğrencilere de bunu anlatıp öğretiyorum. “Yatsı ezanı okunduğunda namaz vakti doluyor” çıkarımının yapıldığı çalışmayı dikkate almak ve geliştirmek gerekir.
Kutuplarda namaz ve oruç
PROF. Dr. Abdulaziz Bayındır, Norveç’in Tromso kentinde yapılan çalışmaların, kutuplarda güneş batmasa da gece, güneş doğmasa da gündüzün olduğunu gösterdiğini söyledi. Bayındır, kutup bölgelerinde güneş hareketlerinin namaz ve oruç konusunun tartışılmasına neden olduğunu belirterek ocak ayında Norveç’e giden heyetin buradaki gözlemlerinin ardından,
5 vakit namazın 5’inin de Türkiye’deki derin vadilerde olduğu gibi tespit edilebildiğini kaydetti.
“Kutuplarda namaz vaktinin girmemesi gibi bir şey söz konusu değildir. Vakitler çıplak gözle bile anlaşılabiliyor” diyen Bayındır,
22-26 Haziran’da Tromso’da ikinci bir çalışma yapacaklarını anlattı. Bayındır, Kur’ân’da namazın ilk peygamberden son peygambere kadar kesintisiz kılındığının anlatıldığını ifade ederek bu vakitlerin herkesi kapsadığını kaydetti.